Meer Concentratie Voor Studie En Werk Met Deze Gouden Tips!

Heb jij ook wel eens moeite om jezelf te concentreren voor je werk of studie? In deze blog worden praktische tips gegeven over hoe jij jouw concentratie kan verbeteren!

Ken jij het ook? Je moet leren of werken aan een project maar hebt niet genoeg concentratie om aan de slag te gaan. Jij bent niet de enige die hier last van heeft. Aan de hand van onder andere het boek ‘Focus Aan/Uit’ van Neuropsycholoog Mark Tigchelaar, geven wij jou een aantal cruciale tips om je focus terug te winnen. Met deze 9 gouden tips zal het voor jou makkelijker zijn om niet afgeleid te raken en opperst geconcentreerd te leren of werken waardoor jij makkelijk je tentamen of project haalt!

Leg je telefoon weg

‘Even’ dat appje die voorbij komt bekijken of ‘even’ je social media checken kunnen zeer slecht zijn voor je concentratie en productiviteit tijdens het studeren. Zo geeft neuropsycholoog Mark Tigchelaar in zijn boek aan dat wanneer je jouw aandacht verplaatst naar iets nieuws je maar liefst 50% van je aandacht verspreid over twee taken, je aandacht blijft dus als het ware voor een groot deel hangen bij je vorige taak. Als je vervolgens weer terug wil gaan naar je oorspronkelijke taak zal dit lang duren voordat je weer productief ermee aan de slag kan gaan. In de psychologie wordt dit ook wel ‘aandachtsresidu’ genoemd. Zorg er dus voor dat je jouw telefoon op vliegtuigmodus of helemaal uit hebt staan om te voorkomen dat je continue afgeleid wordt.

Werk aan een vaste routine

CEO’s van grote bedrijven hebben vaak een routine waar ze zich aan houden om de meest succesvolle bedrijven te kunnen leiden. Door een routine en regelmaat te hebben zal je beter slapen en gestructureerd te werk gaan waardoor je concentratie alleen maar toeneemt. Mensen staan vaak niet stil bij hoe belangrijk slaap voor je hersenfuncties kan zijn. Probeer met name doordeweeks op een standaard tijdstip naar bed te gaan en wakker te worden. Dit zorgt ervoor dat de kwaliteit van je slaap omhoog gaat waardoor je scherp bent overdag. In het boek ‘Why we sleep’ legt neurowetenschapper Matthew Walker uit wat het belang van slaap is en hoe je de hoogste kwaliteit slaap kan bereiken aan de hand van praktische tips.

Mediteer

Het houden van meditatiesessies kan ervoor zorgen dat je jouw hoofd beter kan legen. Daarnaast kan het jouw geest trainen om bepaalde gedachten te accepteren waardoor je meer grip hierop krijgt. Wellicht denk je nu wel ‘zwever’, maar je moet het zien als het trainen van je geest en mentaliteit. Een sterke mentaliteit kan je helpen makkelijker gemotiveerd te raken en bovendien zorgt een lege bovenkamer voor meer concentratie voor hetgeen wat je nu aan het doen bent. Probeer het eens uit voor jezelf, probeer dan vooral ook vol te houden en niet meteen op te geven. Als het daarna nog steeds niet lukt, dan heb je het in ieder geval geprobeerd.

Schrijf voor jezelf uit wat in je op komt

Uit het boek Focus Aan/Uit blijkt dat het goed is om regelmatig pauzes te houden. Misschien herken je bij jezelf wel dat je gewoon even door wil werken en productief wil zijn. Uiteraard is dat een zeer sterke mentaliteit en is het goed om lekker door te kunnen werken, echter blijkt dat je productiviteit uiteindelijk omlaag zou gaan als je te lang doorgaat. Op een gegeven moment is je hersenenergie op en moet deze herladen worden. Het kan helpen om bij elke 50 minuten dat je werkt even 5-10 minuten pauze te houden. En dan bedoel ik ook écht pauze houden, dus ook niet op je telefoon gaan appen of je Instagram checken. Hoewel het lijkt alsof je dan rust hebt, blijven je hersenen nieuwe informatie opnemen. Wanneer je jouw hoofd even goed leegt zal het makkelijker zijn om erna weer maximaal gefocust door te gaan.

Sluit jezelf af

Natuurlijk is sociaal contact super belangrijk voor ons als mens, echter kan het heel goed werken om af en toe momenten voor jezelf in te plannen waarin je aan één stuk door kunt werken zonder gestoord te worden. Plan eens of tweemaal in de week 2 uurtjes voor jezelf in om flink door te werken, je zal merken dat je productiviteit enorm zal gaan stijgen. Niet alleen is het effectief maar ook zeer efficiënt. In plaats van dat je bijvoorbeeld iedere keer je aandacht verplaatst naar iemand die tegen je praat, waardoor je wellicht 4 uur bezig bent, kan je makkelijker even jezelf afzonderen en 2 uur hard doorwerken. Daarna kan je weer lekker sociaal contact onderhouden, we willen immers niet sociaal contact gestoord worden als student.

Eet concentratie stimulerende voeding

Concentratie shake

Een juiste mate aan concentratie begint bij gezonde voeding, dit klinkt extreem cliché maar kan jou zeker op weg helpen! Zo zitten blauwe bessen vol met vitamine C en antioxidanten die makkelijker zuurstof naar je hersenen laat transporteren. Havermout is een gezonde koolhydraat vorm, deze zit vol met vitamine E waarmee je je eigen geheugen kan verbeteren. Je zal het misschien al weten maar cacao zit vol met magnesium, deze stof kan je humeur verbeteren doordat de cacao inspeelt op de serotonine receptoren (‘gelukshormoon’) in je brein. Wanneer je een beter humeur hebt zul je ook beter kunnen concentreren, omdat je zaken simpelweg gewoon aanpakt! Vis zit vol met Omega-3 vetzuren die ervoor zorgen dat je hersenfuncties intact blijven. Kijk maar naar Japan, daar eten mensen vaak en soms wel dagelijks vis en dat is te zien aan de levensverwachting. Japanse vrouwen worden gemiddeld 90 jaar oud, neem een voorbeeld aan hen en eet zo nu en dan (1 keer per week) een stuk vis. Tenslotte is het goed om genoeg water te drinken waardoor je gehydrateerd blijft en genoeg energie behoud gedurende de dag.

Gouden praktische tip: een ‘concentratieshake’ maken!

Je zou een shake kunnen maken met havermelk, havermout, blauwe bessen, pure chocolade of cacao poeder, banaan, wat noten of gewoon pindakaas en tenslotte, om nog wat smaak toe te voegen, zou je er wei eiwit poeder bij kunnen doen. Dit zorgt niet alleen voor een goede smaak maar geeft je ook net wat extra eiwitten, wat handig kan zijn voor de opbouw van je spieren of het afvallen, indien dit je doel is. Mocht je een kleine extra gezonde boost willen toevoegen dan kan je spinazie toevoegen, je merkt niks van deze smaak en ondertussen neem je een flinke dosis vitamine B in waarmee je jouw geheugen en focus verbetert.

Luister naar klassieke muziek

Het klinkt misschien gek, maar het luisteren naar klassieke muziek kan je helpen meer concentratie te krijgen. De muziek neemt net een klein beetje aandacht in je hersenen over waardoor er geen ruimte meer is voor storende, afdwalende gedachten. Het is hierbij van belang dat je naar klassieke muziek luistert zonder tekst, bij de tekst zou je nog wel eens mee willen zingen waardoor je aandacht te veel uit gaat naar deze muziek. Zoek op Spotify naar ‘Reading Music’ en je vindt al genoeg playlists die je kan luisteren om je concentratie te verbeteren!

Maak een ‘to-do-lijstje’

Wellicht een zeer cliché, maar uiterst effectieve tip. Door een avond of ochtend van te voren een lijst op te stellen met zaken die je nog moet doen, creëer je rust in je hoofd voor jezelf én heb je een bepaald doel op een dag waardoor je gemotiveerd en geconcentreerd door kan werken of leren. Niet alleen helpt het met het maken van een structuur, maar het is ook uitermate lekker om vinkjes neer te zetten van zaken die je hebt afgerond.

Standaard afbeelding
Teun Meijer
Mijn passie is Neuropsychologie waarbij de hersenen in relatie tot gedrag worden bestudeerd. Daarnaast heb ik grote passie voor psychedelica. De gecombineerde kennis van beide vakgebieden deel ik graag met anderen om mensen te informeren met als doel het stigma rondom psychedelica te doorbreken.
Artikelen: 3

Geef een reactie